zaterdag 28 maart 2009

HELP

Ik ben beginnen spitten aan een perceeltje van 2 bij 8 meter ongeveer. Ernaast ligt een tuinpad van gras en daarnaast ligt de eigenlijke moestuin. Ongeveer 10 bij 10.

Op het perceel stonden voordien aardbeien en rode bessen. Ik heb de rode bessen bij de rest van het kleinfruit gezet nu. waar de aardbeien stonden lag al zwarte plastiek onder omdat er nogal veel hardnekkige grassen, winde en boterbloem groeide...De plastiek is nu weg en een gedeelte is gespit dat mee viel qua wortels van grassen...Maar dat blijft niet zo. Ik heb al een groot gedeelte verwijdert met de riek. Maar het er allemaal uitkrijgen lukt niet vrees ik... Wat moet ik er mee doen en wat er op zaaien /planten... Het minst ecologische is natuurlijk plastiek of iets met pompoen of courgette er op. Ik dacht ook al aan aardappelen. Of er een stukje afmaken en kippen laten rondscharrelen. Als ik echt de wanhoop nabij ben zaai ik er gewoon gazon denk ik...
Het perceel grenst ook aan een beukenhaag (die misschien wat teveel vocht en voeding aan de grond onttrekt?)

3 opmerkingen:

  1. In praktijk is het niet altijd simpel, hè (ik ken dat ook!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Tine!

    Heb eens even een kijkje genomen op je blogje en moest meteen denken aan de blog van mijn vriendin: http://www.motmugje.blogspot.com/. Ik zelf ben niet zo'n tuinierder, hoewel ik erg kan genieten van onze -door Jan mooi bijgehouden- tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Tine,

    Wat een mooi blog heb je, en wat een professionele header.

    Ik heb nu een jaar ervaring in het tuinieren, maar wij zijn met de volkstuin gestart op een oud maisveld. En mijn man heeft 20 jaar ervaring (wat niet alles wil zeggen!), en kijkt altijd uit naar het tijdstip om te spitten. Ik heb dus niet zo veel ervaring met winde en grassen. Heb jij niet zo'n man in de buurt?

    Ik heb langs mijn hekjes veel sier-erwten gepland/t, jij ook? Dit duwt de winde wel aan de kant. Maar mijn probleem was ook niet zo groot.
    Ik heb ook veel stro gestrooid van de winter, dat ben ik nu weg aan het halen. En de grassen hieronder zitten heel los in de grond, makkelijk te verwijderen.

    De ervaren tuinders in ons complex raden aan om nu veel werk te doen, goed bij te houden waar je wat zaait en de rest minimaal iedere week te schoffelen. Dat scheelt van de zomer een hoop!

    Succes met je tuin, het is een heel spannende hobby!

    BeantwoordenVerwijderen