zondag 22 maart 2009

Zwarte roodstaart


Sinds enkele dagen kunnen we weer genieten van de aanwezigheid van één van onze gevleugelde vrienden in onze tuin. Al enkele jaren mogen we van dit opvallend gezelschap genieten. Toen ik hem voor het eerst opmerkte wist ik niet wat ik zag en hoorde... Een vrij dominant opvallend vogeltje met een zwart hoofd, lijfje en een stukje rode staart. Maar als hij fladdert zie je die felrode veertjes. Best indrukwekkend! Het heeft even geduurd voor ik wist met wie we te doen hadden... gelukkig heb ik een 'Elseviers vogelgids'. Daaruit bleek al meteen dat het niet zo'n algemene verschijning is. Qua zang maakt hij enkele 'tik-klanken' die overgaan in een vreemd geratel...En als je buitenkomt als hij in de tuin zit, gaat dat de luidruchtige kant op (dominant weet je wel)...Maar het is heerlijk om hem bezig te zien. Op het dak van onze buren hun tuinhuis voelt hij zich heer en meester...Een goed uitzicht over alles...Z'n vrouwtje is bruin met dezelfde rode staart. Haar heb ik nog niet gezien...Zou ze al aan het broeden zijn? 2 jaren terug hadden ze jongen, die we regelmatig op ons terras zagen, tesamen met de koolmeesjes. Hopelijk dit jaar weer...

3 opmerkingen:

  1. Leuk, dat zo'n ietwat zeldzamere vogel jullie tuin uitkiest!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze foto heb ik niet zelf genomen. Gelukkig kun je via internet allerlei foto's downloaden. Maar ik probeer wel zoveel mogelijk foto's zelf te nemen. Ik zie mezelf nog niet een hele dag in de tuin rondhollen voor het ultieme kiekje. Tegen een vogel kan ik niet op....hahahaha

    BeantwoordenVerwijderen