dinsdag 24 maart 2009

Rabarber


In mijn vorig blog kon je lezen hoe ik de rabarber die achter de serre stond verplantte naar het hoekje in de tuin. Ik ben toch even in gaan checken in het boek 'ekologisch tuinieren' van Velt of ik er goed aan gedaan heb.


Volgende tips wil ik jullie alvast meegeven:


Rabarber groeit op alle gronden die diep losgemaakt (35 cm) en vochthoudend zijn. Ook op zompige grond (maar de plant mag in de winter niet langer dan 14 dagen onder water staan).

Rabarber is een gulzige plant en mag dus zwaar organisch bemest worden. Hij kan schaduw verdragen maar oogsten doe je vroeger als ie op een zonnige warme standplaats staat.

Er zijn weinig teeltzorgen echter één zéér belangrijke: zodra de bloemstengels zich vertonen moet je deze voorzichtig uitbreken omdat deze de plant uitput en de opbrengsten de komende jaren veel lager zullen liggen.

Bij het oogsten mag je de stelen niet afsnijden maar moet je deze uitttrekken. De oogst loopt van april tot begin juli.

Als je een al wat oudere plant hebt staan die hoe langer hoe minder opbrengt doe je er goed aan om deze uit te graven en te scheuren . Dmv een spade verdeel je de pol in een 4-tal stukken. De stukken aan de buitenkant zijn de jongste en dus de beste. Deze plant je terug op een afstand van 1 meter.

En hopelijk kunnen we binnenkort veel oogsten want dan gaan er lekkere receptjes uitgeprobeerd worden...

1 opmerking: